torsdag 3. juli 2014

Oppskrift på heklet babycocoon :)

Vi har vel alle hørt uttrykket "Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen." Personlig synes jeg det er et flott uttrykk. Det betyr at uansett hvor lite eller stort det er det vi gjør, så kan det gjøre en forskjell for en eller annen i denne verden. Det kan være noe vi gjør for de aller nærmeste, men det kan også være noe vi gjør for noen langt, langt borte. Så langt at de aller fleste av oss aldri kommer dit selv, men likevel kan vi klare å hjelpe noen der.

Så i dag handler mitt innlegg om noe jeg har funnet ut jeg kan gjøre for å hjelpe noen ute i verden som ikke har de samme gode forutsetningene som vi har. Jeg strikker til små nyfødte barn som har en tøff start på livet, og som trenger ekstra varme for å klare seg. Og det er så uendelig mange som trenger små plagg rundt omkring, og så er det noen fantastiske ildsjeler her hjemme som tar imot fra oss som strikker, og så sender de det videre til der det trengs mest. Det er veldig mange som tar imot både hekla og strikka ting, og i stedet for at jeg skriver om alle her, så er det ei kjempeflott gruppe på Facebook der du kan finne linker og leveringsadresser til mange flotte grupper. Den heter Prematurstrikk og andre hjertesaker, og der kan du finne både bilder og oppskrifter og masse info :) 

En av disse gruppene er Handicrafts Made With Love, de leverer til Amadia International, en veldedig organisasjon som driver hjelpearbeid bl.a. i Uganda. De ønsker seg babycocoons, små soveposer som kan varme de små nyfødte barna. Jeg har laget en heklet versjon, og her er oppskriften:

HEKLET BABYCOCOON
 
 
Jeg har brukt Silja fra Spar kjøp (80% ull og 20% nylon), og Baby soft fra Nille (100% kunstfiber). Så denne posen er både varm, sterk og myk :) Og det blir en fin effekt med to farger sammen. Noen grupper har noen føringer på hvilke typer garn de vil du skal bruke, men noe av det viktigste er at det er varmt, og at det ikke er garn som klør, og at det kan maskinvaskes.
 
Til denne soveposen går det med nesten 3 nøster av hver farge, litt avhengig av tykkelse og lengde på garnet.

 
Begynn med 8 fm i en magisk ring.
.
1.omg. 1 lm (hver omg begynner med 1 lm), 2 fm i  hver fm omg rundt (=16 m), 1 kjm i lm du startet med. Hekle bare i bakerste maskeledd hvis du ønsker "stripeeffekten". Dessuten blir posen mer "løs", og dermed mykere :)
 
2.omg. 1 lm, 1 fm, 2 fm i neste fm omg rundt, avslutt med 1 kjm i lm. (=24 m)
3. omg. 1 lm, 2 fm, 2 fm i neste fm omg rundt, avslutt med 1 kjm i lm. (=32 m)
4. omg. 1 lm, 3 fm, 2 fm i neste fm omg rundt, avslutt med 1 kjm i lm (=40 m)
 
Nå tror jeg dere ser systemet på hvordan du øker videre på de neste omg. Jeg økte til og med 9. omg, og da skal det være 80 m rundt.
 
Hvis du bruker
 tykkere garn, kan det  være nok å øke til og med 8. omg. Da har du 72 m rundt. Med tynnere garn kan det være du må øke litt  flere omg.
 
 
Når du er ferdig med å øke, skal du begynne å hekle rundt og rundt i spiral. Da kan det være lurt å sette en maskemarkør for å holde litt styr på hvor omg begynner. Fortsett å hekle i bakerste maskeledd for at det skal se stripete ut :)

 
Hekle til posen måler 49 cm. Da skal du begynne å hekle fram og tilbake. Spar igjen 6 m på midten, og snu igjen. Hekle to fm sammen på begynnelsen av hver rad hele tiden. Når det er ca 10 m igjen på toppen, avslutter du.
 
Hekle en rad med fm rundt hele, også over de 6 fm foran.
Så hekler du en hullrad rundt hele: 1fm 1 lm, hopp over 1 fm omg rundt.


 
Hekle en rad fm med dobbel tråd av bare den ene fargen over hullraden ( 1 fm i hver fm og 1 fm i hver lm) rundt hele.
 
Ser på bildet at jeg har fått med ei linselus, hehe. Det er min yngste datters bestevenn, Kaizer, som var på besøk hos meg i dag. Tror han syntes jeg burde være mer opptatt av han, og mindre opptatt av heklinga :) Han er jo tross alt den skjønneste i verden, må vite :)
 
 
Hekle en rad med lm-buer rundt som en fin kant. Bruk bare enkel tråd, og en mindre str på heklenåla. Begynn foran på den ene siden av de 6 fm du ikke heklet over da du begynte "snu-omg". Hekle 1 fm 3 lm i hver fm helt rundt til du er ved de 6 fm foran. Avslutt, og fest trådene. Hekle til slutt et bånd til å træ inn i hullraden. Jeg brukte dobbel tråd rosa, og heklet lm til den målte ca 110 cm.
 
 

 
Se så, da har du heklet en babycocoon, som kan varme en liten baby et sted i verden :)
 
 
Håper oppskriften min er forståelig, og at noen flere kanskje får lyst til å bruke litt tid og litt garn på en god gjerning :)
 
Riktig god kveld til deg og dine fra meg :)

 
     post signature

4 kommentarer:

Gro sa...

Ååå, den var fin. Har heklet noen ruter til Amadia, men ikke fått sendt dem enda. Kanskje det blir en sånn som dette også i løpet av sommeren. Det var en flott oppskrift.
Ønsker deg en fin, kreativ sommer :o)

Lises hjertegleder sa...

Den vil jeg også prøve å lage- du er RÅ på oppskrifter du kjære gode søster'n min <3 klæm

kiwimeskreations sa...

May Britt this is gorgeous - and so practical. I knit squares which are made up into blankets and sent to orphanages in Eastern Europe, when my hands let me [I have a strain injury that knitting aggravates :-(]
Good to 'see' your here again.
Blessings
Maxine

Unknown sa...

Hei denne var superfin tenkte å hekle en,tror du det går greit å hekle staver i stedet for fastmasker og ikke øke like hyppig, evnt.øke til ønsket maskeantall så slutte? skal benytte dobbel babyull! takk til deg om du svarer, fin side du har! Solveig